• logo
  • osnovna stranica
  • Општински суд у Какњу

    Иди на садржај
    BosanskiHrvatskiSrpskiСрпскиEnglish

    Опћински суд у Какњу се придружује обиљежавању „Седмице равноправности сполова“

    10.03.2025.

     Седмица равноправности сполова“ традиционално се обиљежава у првој половини мјесеца марта у Босни и Херцеговини од 2009. године.

    Током трајања „Седмице равноправности сполова“ сагледавају се резултати и проблеми у јачању улоге жене, разматра се спрјечавање свих облика дискриминације засноване на сполу, те поштивање грађанских, политичких, економских, социјалних и културних права жена у Босни и Херцеговини

    Институције, међународне и домаће невладине организације проводе различите активности с циљем да се скрене пажња на питања о положају жена у Босни и Херцеговини, те о потреби њиховог равноправног учешћа у економском и друштвеном развоју.

    Опћински суд у Какњу је у Трогодишњем акционом плану за имплементацију „Стратегије за унапређење родне равноправности у правосуђу БиХ“ 2025.-2027. као једну од активности предивидио обиљежавање значајних датума и периода везаних за родну равноправност и равноправност сполова, међу којима је и "Седмица равноправности сполова".

    С тим у вези, Опћински суд у Какњу овом приликом жели упознати  јавност, грађане/ке и странке са позитивним законским и подзаконским прописима којима су у Босни и Херцеговини регулисана питања сполне и родне равноправности, као и забрана дискриминације по тим и другим основама. 

    Сходно наведеном, поред Устава Босне и Херцеговине и Устава Федерације Босне и Херцеговине, неопходно је указати на постојање сљедећег законодавно–правног оквира: 

    1.       Закон о забрани дискриминације („Службени гласник БиХ“, број: 59/09 и 66/16),

    2.       Закон о равноправности сполова у Босни и Херцеговини („Службени гласник БиХ“, број 32/10),

    3.       Закон о раду („Службене новине ФБиХ“, бр. 26/16, 89/18, 44/22 и 39/24),

    4.       Јединствена правила за примање и обрађивање захтјева за испитивање повреда Закона о равноправности сполова у Босни и Херцеговини („Службени гласник БиХ“, број 72/12),

    5.       Гендер акциони план Босне и Херцеговине за период 2023.-2027.,

    6.       Стратегија за унапређење родне равноправности у правосуђу Босне и Херцеговине, Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине, 2020. година. 

     

    Назначени законодавно–правни оквир не значи да сполна и родна равноправност, као и забрана дискриминације нису обухваћени и другим ширим спектром правних прописа.

    У том погледу корисно је нагласити како носиоце правосудних функција, државне службенике/ице и намјештенике/ице, као и запосленике/ице генерално на поштивање сполне и родне равноправности, те забрану дискриминације обавезују и други опћи (леx генералис) и посебни (леx специалис) прописи (којима су осим радно–правног статуса и права прописане дужности и обавезе), као и етички кодекси, у оквиру чијих императивних одредби имају обавезу поштивања сполне и родне равноправности, те забрану дискриминације. 

    Осим домаћег законодавно–правног оквира, нужно је указати и на постојање међународноправног оквира: 

    1.       УН Конвенција о уклањању свих облика дискриминације жена;

    2.       Европска конвенција о људским правима и основним слободама и Протокол број 12;

    3.       Европска социјална повеља;

    4.       Конвенција Вијећа Европе о борби против трговине људима;

    5.       Конвенција Вијећа Европе о спречавању и борби против насиља над женама и насиља у породици.

     

    Према подацима Гендер акционог плана Босне и Херцеговине за период 2023.-2027., у правосудној власти је учешће особа женског спола много изражајније него у осталим областима јавног живота

     

    Такођер се у извјештају наводи да када су у питању судије, осим виших привредних судова, жене преовладавају у Врховном, окружним и основним судовима. Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине као независан и самосталан орган има задатак да осигура независно, непристрасно и професионално правосуђе. ВСТВ има 15 чланова од чега је 6 мушкараца и 9 жена. Функцију предсједника ВСТВ обавља мушкарац.У Врховном суду РС је 15 жена и 7 мушкараца, док функцију предсједника Врховног суда Републике Српске обавља жена.  Предсједник Тужилаштва ФБиХ је лице мушког спола, а међу тужиоцима и стручним сарадницима је 57% лице женског спола. Број кантоналних тужилаца и тужитељица је прилично уједначен (99 тужитељица и 92 тужиоца). И Врховни суд и Уставни суд Федерације БиХ имају предсједнице, а у саставу судија Врховног суда је 71% особа женског спола. У тренутном сазиву Уставног суда ФБиХ су 4 особе женског спола и једна особа мушког спола. На кантоналним судовима су особе женског спола заступљене много више од својих колега, тако да од укупног броја судија, њих 75% је суткиња. Предсједник Тужилаштва ФБиХ је особа мушког спола, а међу тужиоцима и стручним сарадницима је 57% особа женског спола. Број кантоналних тужилаца и тужитељица је прилично уједначен (99 тужитељица и 92 тужилаца).

     

    У Опћинском суду у Какњу међу носиоцима правосудне функције 40% је жена и 60% мушкараца, док је 70% жена запослено на пословима државних службеница и намјештеница у односу на 30% мушкараца државних службеника и намјештеника.

     

    Приказана вијест је на:
    46 ПРЕГЛЕДА
    Копирано
    Повратак на врх

    Опћински суд у Какњу се придружује обиљежавању „Седмице равноправности сполова“

    10.03.2025.

     Седмица равноправности сполова“ традиционално се обиљежава у првој половини мјесеца марта у Босни и Херцеговини од 2009. године.

    Током трајања „Седмице равноправности сполова“ сагледавају се резултати и проблеми у јачању улоге жене, разматра се спрјечавање свих облика дискриминације засноване на сполу, те поштивање грађанских, политичких, економских, социјалних и културних права жена у Босни и Херцеговини

    Институције, међународне и домаће невладине организације проводе различите активности с циљем да се скрене пажња на питања о положају жена у Босни и Херцеговини, те о потреби њиховог равноправног учешћа у економском и друштвеном развоју.

    Опћински суд у Какњу је у Трогодишњем акционом плану за имплементацију „Стратегије за унапређење родне равноправности у правосуђу БиХ“ 2025.-2027. као једну од активности предивидио обиљежавање значајних датума и периода везаних за родну равноправност и равноправност сполова, међу којима је и "Седмица равноправности сполова".

    С тим у вези, Опћински суд у Какњу овом приликом жели упознати  јавност, грађане/ке и странке са позитивним законским и подзаконским прописима којима су у Босни и Херцеговини регулисана питања сполне и родне равноправности, као и забрана дискриминације по тим и другим основама. 

    Сходно наведеном, поред Устава Босне и Херцеговине и Устава Федерације Босне и Херцеговине, неопходно је указати на постојање сљедећег законодавно–правног оквира: 

    1.       Закон о забрани дискриминације („Службени гласник БиХ“, број: 59/09 и 66/16),

    2.       Закон о равноправности сполова у Босни и Херцеговини („Службени гласник БиХ“, број 32/10),

    3.       Закон о раду („Службене новине ФБиХ“, бр. 26/16, 89/18, 44/22 и 39/24),

    4.       Јединствена правила за примање и обрађивање захтјева за испитивање повреда Закона о равноправности сполова у Босни и Херцеговини („Службени гласник БиХ“, број 72/12),

    5.       Гендер акциони план Босне и Херцеговине за период 2023.-2027.,

    6.       Стратегија за унапређење родне равноправности у правосуђу Босне и Херцеговине, Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине, 2020. година. 

     

    Назначени законодавно–правни оквир не значи да сполна и родна равноправност, као и забрана дискриминације нису обухваћени и другим ширим спектром правних прописа.

    У том погледу корисно је нагласити како носиоце правосудних функција, државне службенике/ице и намјештенике/ице, као и запосленике/ице генерално на поштивање сполне и родне равноправности, те забрану дискриминације обавезују и други опћи (леx генералис) и посебни (леx специалис) прописи (којима су осим радно–правног статуса и права прописане дужности и обавезе), као и етички кодекси, у оквиру чијих императивних одредби имају обавезу поштивања сполне и родне равноправности, те забрану дискриминације. 

    Осим домаћег законодавно–правног оквира, нужно је указати и на постојање међународноправног оквира: 

    1.       УН Конвенција о уклањању свих облика дискриминације жена;

    2.       Европска конвенција о људским правима и основним слободама и Протокол број 12;

    3.       Европска социјална повеља;

    4.       Конвенција Вијећа Европе о борби против трговине људима;

    5.       Конвенција Вијећа Европе о спречавању и борби против насиља над женама и насиља у породици.

     

    Према подацима Гендер акционог плана Босне и Херцеговине за период 2023.-2027., у правосудној власти је учешће особа женског спола много изражајније него у осталим областима јавног живота

     

    Такођер се у извјештају наводи да када су у питању судије, осим виших привредних судова, жене преовладавају у Врховном, окружним и основним судовима. Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине као независан и самосталан орган има задатак да осигура независно, непристрасно и професионално правосуђе. ВСТВ има 15 чланова од чега је 6 мушкараца и 9 жена. Функцију предсједника ВСТВ обавља мушкарац.У Врховном суду РС је 15 жена и 7 мушкараца, док функцију предсједника Врховног суда Републике Српске обавља жена.  Предсједник Тужилаштва ФБиХ је лице мушког спола, а међу тужиоцима и стручним сарадницима је 57% лице женског спола. Број кантоналних тужилаца и тужитељица је прилично уједначен (99 тужитељица и 92 тужиоца). И Врховни суд и Уставни суд Федерације БиХ имају предсједнице, а у саставу судија Врховног суда је 71% особа женског спола. У тренутном сазиву Уставног суда ФБиХ су 4 особе женског спола и једна особа мушког спола. На кантоналним судовима су особе женског спола заступљене много више од својих колега, тако да од укупног броја судија, њих 75% је суткиња. Предсједник Тужилаштва ФБиХ је особа мушког спола, а међу тужиоцима и стручним сарадницима је 57% особа женског спола. Број кантоналних тужилаца и тужитељица је прилично уједначен (99 тужитељица и 92 тужилаца).

     

    У Опћинском суду у Какњу међу носиоцима правосудне функције 40% је жена и 60% мушкараца, док је 70% жена запослено на пословима државних службеница и намјештеница у односу на 30% мушкараца државних службеника и намјештеника.